이 건물은 교육기업인 파인만과 크라센의 본사로서 계획되었다. 이미 서울 및 수도권에 여러 곳의 교육공간이있는 두 기업은 여러지점들을 안정적이고 효율적으로 지원하기위해 별도의 본사공간이 필요하다고 생각했다.
또한 이를 계기로 교육기업으로서 시장에서 새로운 방향을 제시하고, 동시에 더 높은 차원의 교육서비스를 제공하겠다는 목표를 갖고 있었다. 따라서 그러한 철학과 목표를 건축에 어떻게 표현해내느냐가 계획의 중요한 지점이었다.
우선 임대공간인 저층부는 최대면적을 확보하기 위한 볼륨을 만들었다. 반면 HQ 사무실과 교육공간으로 사용할 3층부터 7층까지는 기존의 교육공간, 즉 학원 하면 떠오르는 이미지를 탈피하고, 선생님과 아이들에게 새로운 경험을 제공하고자 하였다.
이를 위해 우선 3층에서 7층까지의 교육공간에서는
중간중간 외부공간으로 나갈 수 있도록 테라스를 만들었다. 이를 통해 선생님과 학생들은 수업과 수업 사이, 혹은 그 전후에 테라스로 나가 바람을 쐬거나 바깥풍경을 보며 휴식을 취할 수 있다. 또한 이 테라스들은 외부에서 계단을 통해 연결되어 있어, 서로 다른
층에 있는 테라스들을 이동하며 다양한 높이에서 보이는 주변의 풍경을 즐길 수 있다. 테라스에서는 제2롯데타워가 보이고, 조경공간을 통해 식물을 접할 수도 있다. 이는 대부분 실내공간 뿐인 기존의 학원에서는 경험하기 힘든 구조이다. 즉, 효율과 밀도만을 우선에 두고 공간을 채우기 보다는, 적지 않은 시간을
이곳에서 보내는 선생님들과 학생들을 위해, 어떻게 하면 그들에게 더 나은 환경을 제공해 줄 것이냐 하는
고민을 더 앞에 두고자 한 건축주의 의지이다. 이를 통해 길게 보면 물리적, 심리적으로 모두에게 지금보다 긍정적인 영향이 있을 것이라는 믿음이 있다.
건물은 쌓여져 있는 책들의 모양에서 모티브를 얻어 형태를 구상했다. 이는 교육기업의 사옥이자
교육공간이라는 건물의 목적을 표현하고자 한 것이다. 하지만 여기에 더해 기존의 ‘효율’ 과 ‘밀도’ 라는 단어로 이미지 된 학원이라는 공간을 ‘비워냄’ 과 ‘흥미로움’ 이라는
이미지로 바꾸어보고 싶었다. 그리고 그로써 두 기업이 만들어가고자 하는 교육시장에서의 새로운 변화를
보여줄 수 있는 건축이 되기를 바랬다.
The building was planned as the headquarters of Feynman and krassen,
educational enterprises. The two companies, which already have several
educational spaces in Seoul and the metropolitan area, thought they needed
separate headquarters spaces to support the branches in a stable and efficient
manner. In addition, the company aims to provide a new direction in the market
as an educational company and provide higher-level education services at the
same time. Therefore, how to express such philosophy and goals in architecture
was an important point of planning.
First of all, the lower flo
volume to secure the maximum area. On the other hand, the 3rd to 7th floors,
which will be used as HQ offices and educational spaces, were intended to break
away from the existing educational space, namely the image that comes to mind
when it comes to academies, and to provide new experiences for teachers and
children.
To that end, a terrace was built so that students could go out from
third to seventh floors. This allows teachers and students to go out to the
terrace between classes or before and after to relax while enjoying the breeze
outside through stairs, allowing you to move the terraces on different floors
can see the second Lotte Tower and access plants through the landscaping space.
This structure is hard to experience in traditional academies, where most of
them have only indoor spaces. In other words, rather than filling the space
with efficiency and density as a priority, it is the owners will to put the
agony of how to provide a better environment for teachers and students who
spend a considerable amount of time here. Through this, there is a belief that
there will be a more positive effect on everyone physically and psychologically
in the long run.
The building took motifs from the piled-up shapes of books and
conceived the form. This was intended to express the purpose of the building,
which is the office building of the educational enterprise and the educational
space. But in addition to this, I wanted to change the image of the academy,
which was
'empty' and 'interesting'. And I hoped that it would be an architecture that
would show a new change in the education market that the two companies wanted
to create.